Wilt u meer weten over het ‘hoe en waarom’ van filosoferen? Hoe is filosoferen in te zetten in de praktijk (bijv. in het onderwijs) en wat is de meerwaarde van filosoferen naast alle andere bestaande vakken?
In een studiedag (klik hier voor de flyer) kunnen leerkrachten en pedagogisch medewerkers voorlichting krijgen en tegelijkertijd zélf ervaren wat filosoferen betekent, in de vorm van workshops. De voorlichting wordt altijd op maat verzorgd, dus afgestemd op uw vragen en behoeften vanuit uw organisatie/ school en doelgroep. Zo kan deze studiedag ingezet worden om burgerschapsvorming te concretiseren, of om pesten tegen te gaan.
Tom Sengers en Karen Faber nodigen u uit voor de inspirerende studiedag
‘Samen hardop denken met kinderen’. Het doel deze studiedag is om leerkrachten:
- kennis te laten maken met filosoferen;
- bewust te maken van de toegevoegde waarde van deze vaardigheid en
- handvatten te geven om hier in de klas met kinderen mee aan de slag te gaan.
Het programma van een studiedag van 4 uur is:
- Welkom en inleiding
- Wie, wat, waar, wanneer en hoe filosoferen met kinderen?
- Workshop 1: Socrates in de klas: een filosofisch gesprek
- Pauze
- Workshop 2: Spelvorm/ creatieve filosofische activiteit
- Terugblik (vragen), concrete tips voor in de klas, en afsluiting
Uiteraard kan het programma uitgebreid of ingekort worden.
Aan de studiemiddag kunnen zowel leerkrachten als leidinggevenden deelnemen.
We oefenen in kleine groepen. De kosten zijn nader overeen te komen.
Er zijn altijd mogelijkheden voor vervolgworkshops, waarin we praktische ervaringen evalueren, nogmaals filosoferen met elkaar en praktische tips geven voor het vervolg van het filosoferen in de praktijk.
Neemt u contact op voor meer informatie en een passende offerte.